acropol.blogg.se

Welcome... För alla er som gillade vad jag skrev i Acro says och fortfarande vill höra mina tankar om livet. Här kommer en del av de numren publiceras igen innan jag börjar skriva nytt. Enjoy!

Vad är väl ett stall?

Publicerad 2013-05-09 23:06:00 i Allmänt, Stallet.se,

(Stall syftar på användarkontona på Stallet.se som många medlemmar ofta köpte av varandra.)
 
Japp... Jag använder mig av Askungen! Not the point! Saken är den att jag gått och grunnat lite på en grej som hände när stallet Zvala blev raderat. Ni kan historien. Ägaren bakom stallet fuskade till sig miljontals sp och blablabla... Ergo: Stallet raderas. Det är vad som händer när en medlem på stallet missbrukar funktioner eller uppför sig olämpligt. Stallägaren är stallet.

Men när Zvala raderades kom det ett mejl. I mejlet stod det något i stil med att "Varför bestraffar ni Zvala när ägaren gjort fel? Varför kan inte någon annan ta hand om det? Det förtjänar inte att raderas!" och här höjer jag på ögonbrynen.

Resonemanget innebär att stallet a.k.a användarprofilen har någon form av känslor. Som om att användarprofilen är självständigt från användaren. Översätt yttrandet till att "radera inte ditt facebookkonto, det förtjänar bättre!" Det blir ju rent av löjligt.

Jag uppfattar att många medlemmar har en smula udda förhållande till användarkontona här. "Jag trivs inte längre i stallet..." Waaaaait a second! Den där användaren du har är i grunden precis likadan som användaren du byter till. Allt annat är bara yttre skillnader. En annan grafik, andra djur och ett annat rykte. I grunden säger du att du inte trivs med vad du åstakommit på din användare utan vill köpa dig ett annat utseende och rykte! 

Ja, jag vet att man kan nyansera det mer, att jag här gör det ganska svart-vitt. Jo, visst, du kan köpa stall med pokaler och många besökare och därmed är det annorlunda men... Egentligen... Gör det dig annorlunda? Är du någon annan med ett nytt stall? Är du lyckligare?
Jag tänker här hävda att jag är annorlunda. Okej... Mitt mål är inte att skapa någon form av drömstall. Jag bygger ingen bild av vem jag vill vara. Jag skapar en bild av vem jag är, här och nu. Istället för att lägga på lager av grafik för att dölja och släta ut så vill jag att det ska vara så likt mig som möjligt. Alltså... Jag ser inte ut som en ärta men... Tja. Jag hoppas du förstår. 

Vad är mitt namn? Acro. Jag har byggt ut mig själv med mitt stall, det innehåller en del av mig. Notera det viktigaste ordet här. AV. En del AV mig. Utan mig vore det ingenting. Innehållslöst. Utan min prägel vore det 7 bokstäver, slumpmässigt sammansatta. Det kunde lika gärna ha varit Loveani eller Ginseon som Acropol. 

Vad är det som ni håller så hårt i att ni inte kan radera det när ni slutar? Vad är det som ni håller så löst i att ni byter det med varandra en gång i månaden? Hur kan stallet betyda något för dig om du så lätt kan byta ut det?

Jag tror inte det hjälper att byta stall, lika lite som det hjälper att byta kläder eller färga håret. För en stund fungerar det, ett tag känns det bättre men inte i längden. Tänk dig att vi är som en stor maskerad. Vi går alla runt med stora, färggranna masker. Ibland ser man någon med en fantastisk kreation, påfågelfjädrar, juveler, rosettdjur och pokaler. Man tänker att den måste vara så lycklig bakom all denna prakt. Men baksidan på den masken är likadan som baksidan på din mask. Den är helt vit.

Vill du ha en sanning? Oavsett så får du den: Det handlar inte om att du inte trivs med stallet. Det handlar om att du inte trivs med dig.

/Acro-utan-prakt

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela