acropol.blogg.se

Welcome... För alla er som gillade vad jag skrev i Acro says och fortfarande vill höra mina tankar om livet. Här kommer en del av de numren publiceras igen innan jag börjar skriva nytt. Enjoy!

Tips mot sprutfobin!

Publicerad 2013-05-09 23:02:00 i Allmänt, Självbild,

Mina tips när du ska ta en spruta:

  • Berätta att du är rädd. Sjukvårdspersonalen får så mycket lättare att hjälpa dig om de vet hur de ska göra, vad du behöver för att klara av det.
  • Be att få ligga ner. Det gör jag alltid. Du får mer blod till hjärnan och det är lättare att slappna av. Även om du skulle bli yr och svimma så händer inget.
  • Andas. Fokusera på din andning, ta djupa andetag. Nästan som att räkna får!
  • Var varm. Värme får blodkärlen att vidgas vilket gör det lättare att sticka och dra blod. Ha en sjal och en tjock tröja inför sticket och lägg dem på dig medan sköterskan arbetar.
  • Vill du veta något? Jag brukar be sköterskan att inte visa mig nålen och att inte berätta för mycket innan det är gjort. Jag ber hen att säga "nu" när hen sticker men inget mer om det hela förrän nålen är borta.
  • Ät och sov! Ju bättre du mår fysiskt, desto bättre mår du psykiskt. Att ha ätit och sovit dåligt innan kan innebära att du mår sämre under testet.
  • Kom ihåg det som gick bra! Jag vet att jag måste ta blod i vänsterarmen för att det är där det gått bra att ta tidigare. Måste och måste... Det är det jag fått höra och därför tänker jag inte ändra på det. Ta med det som gick bra och gör om det nästa gång. Det blir lite som en ritual.

Jag hoppas att allt jag har skrivit här och i tidigare nummer hjälper dig att våga förändra ditt liv. Kärlek!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela