acropol.blogg.se

Welcome... För alla er som gillade vad jag skrev i Acro says och fortfarande vill höra mina tankar om livet. Här kommer en del av de numren publiceras igen innan jag börjar skriva nytt. Enjoy!

Tillståndsbilder.

Publicerad 2013-05-22 21:55:22 i Allmänt, Stallet.se,

En reaktion på att medlemmarna såg ner på de som hade tillstånd av andra fotografer om att använda dennes bilder.
 
Hej hopp i lingonskogen!
I detta nummer av min alldeles egna tidning tänkte jag tipsa lite om hur du kan förenkla för crew och förtydliga för dina köpare när du säljer djur. Men först kommer min åsikt om tillståndsbilder tas upp!

Jahapp! Tillståndsbilder... Nu är det spännande va? Kommer Acro säga BU eller BÄ!?! OCH DET BLIR...

Bä. Eller... Bra. Jag menar... Varför inte?

Ja, jag vet att det är svårt och att man får kämpa för bra bilder. Det är mycket jobb bakom och allt sådant... 

Men för mig då? Jag har två väldigt distinktiv spräckliga katter vara endast en bor hos mig... Vad ska jag göra? 

Jag kan kämpa och ta massor av snygga bilder på Chibi men hur seriöst känns det att använda dem till en uppfödning? Jag skulle kunna göra exakt 5 katter med bilder av Chibi eller Mizu innan ni började viska "massproduktion..." till varandra. De ser så annorlunda ut att jag aldrig skulle komma undan med det.

Sedan är det det där med att bilderna ska vara EF... Okej. Jag förstår att det är roligare om det är försäljaren själv som har fotat men är det allt? Är det viktigaste att det var just den som höll i kameran?

Jag har sett folk som har tagit hutlösa priser för sina EF-djur men när man tittar närmare på djuren så finns där INGENTING! 3000 sp för ett djur med EF-bild, standarddesign och ingen info what so ever? Var är logiken?

Nej, ge mig ett djur med en bild med tillstånd, en fin design, gott om mysig fakta och små berättelser och så kan du behålla ditt massproducerade EF-bildsdjur. 

End of story. Här alltså.

Jo... Nästa del av detta nummer. Nu handlar det om dig som använder tillståndsbilder. Vi får ofta rapporter om att folk stjäl bilder eller inte alls har bett om tillstånd. Kanske är det också det som gör att värdet på djur med tillståndsbilder är lägre. Man kan inte vara säker på om det verkligen ÄR med tillstånd. T'nk om säljaren ljuger? Tänk om jag köper ett djur med en olovlig bild? Som köpare förstår jag att man blir nervös och det är förståss bra att vara försiktig.

Här är mitt tips till alla er som har tillståndsbilder:

Lägg upp mejlet där du har fått tillstånd!

"Men jag vill inte berätta varifrån jag har tillstånd..."

Tja... för det första tar det vem som helst exakt 10 sekunder att hitta bilden och därmed hemsidan. Det är jätteenkelt. Menmen... Om du vill ha det så:

Lägg upp mejlet i ditt DESIGNALBUM och gör så att det är DOLT. Om du gör detta så kan bara du och de i Crew se tillståndet och det som står däri. 

Om du gör det här så underlättar du för alla! Dina framtida köpare behöver inte undra utan en crew kan snabbt kika om tillståndet är äkta. Crew behöver inte tjata om att få se tillstånd utan det finns redan där. 

Det är så himla enkelt. Gör det nu. Alltså NU! Jag kommer och tittar sen.

/Acro

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela