acropol.blogg.se

Welcome... För alla er som gillade vad jag skrev i Acro says och fortfarande vill höra mina tankar om livet. Här kommer en del av de numren publiceras igen innan jag börjar skriva nytt. Enjoy!

Stallet.se är dömt och övergivet

Publicerad 2013-05-22 22:26:28 i Stallet.se,

Publicerat 130428
 
Detta är ett långt och jobbigt nummer. I korthet handlar det om att Crew inte längre vill arbeta för Egmont kärnan som under så lång tid misskött Stallet.se och som inte tagit våra förslag och våra rop på hjälp på allvar. Om du inte orkar läsa allt så läs sista biten i alla fall. Please... Don't hate on me.
 

Japp. Så ser jag det nu. Jag tänker inte längre försöka lura någon. Varken dig eller mig själv. Nu är det slut. Nu lägger jag allt sådant bakom mig.

Egmont har gjort sitt val och det valet är tydligt: De väljer att inte göra någonting.

Varför ska jag göra mer då? Om du tänker på det så är det lite som slavarbete. De äger stallet.se, de tjänar på stallet.se men jag arbetar på stallet.se. Jag får 30 dagar GM åt gången, det är allt.

Jag ska ta dig med genom historien. Du ska få veta vad som skett...

2002 startade Hasse och Petter Stallet.se. Sidan blev snabbt populär bland hästtjejer framförallt och de öppnade fler sidor och utvecklade nya funktioner. Efter ett par år, kring 2007 köper Egmont Kärnan, en del av jätteföretaget Egmont, in sig i Stallet.se men Hasse och Petter fortsätter programmera och sköta sidan. Efter ytterligare några år så ville de inte vara kvar alls och de sålde hela sidan till Egmont Kärnan. 

Så ser ägarskapet ut idag. Egmont Kärnan, den svenska delen av Egmont, äger Stallet.se och dess systersidor. 

Låt oss nu gå tillbaka till maj 2012. Vi visste då att Egmont ägde hela sidan och vi hade märkt att det blivit allt sämre när det kom till att kommunicera med oss i crew och att fixa uppdateringar. Vi hade Sussie i support att snacka med, ingen mer. Vi visste inte var det fanns någon mer.

Så kom dråpslaget:

"Egmont har sagt upp mig från supporttjänsten. Jag slutar sista juni men kommer trappa ner innan. Jag vet inte vad som händer sen."

Egmont hade upptäckt att de faktiskt hade någon anställd som skötte deras hemsida!!! :O Det kostar ju pengar! Den måste bort! Så tog de bort support. Vi i crew förbjöds att berätta något för er medlemmar.

Sommaren gick och vi väntade. Vi trodde inte på riktigt att de bara skulle ta bort supporten och låta det vara så, vi trodde väl att de höll på med någon omorganisation eller något. Inget hände. Vi i crew blev mer och mer frustrerade och stämningen på sidan blev allt sämre.

Ni minns kanske vad som hände? Jag skrev ett tidningsnummer, så gjorde några andra i crew och vi gick ut i strejk. 

Framförallt strejkade vi för att vi ville ha en ny supprt, att Egmont skulle bry sig. Achatina hade fått fram ett namn på en person som kanske eventuellt kunde hjälpa oss med Stallet.se. Det var Olof. Att jag går ut med hans namn är för att han faktiskt mejlade väldigt många av de medlemmar som mejlade till Egmont och klagade. Han har redan berättat vem han är för en del medlemmar, varför ska då inte alla kunna få veta?

Jag mejlade honom första gången den 5 september och berättade om vem jag var och vad stallet.se var. Han visste knappt att hemsidan fanns. Han visste knappt att han var ansvarig för den. Han hade inte tillgång till supportkontot, den inloggningen hade fortfarande Sussie, han visste inte vem Sussie var och han hade nog aldrig ens varit på hemsidans startsida. En nybörjare på stallet.se var ansvarig.

Nå. Jag samlade in alla i crews mejladresser och mejlade till honom. Jag berättade vad vi behövde, jag ringde och eggade er medlemmar att mejla dem också. Så gjorde även andra i crew, däribland Acha, Maria och Line. 

Ett tag såg det ljust ut, ett tag såg det ut som om det kanske skulle ordna sig. Han lyssnade och svarade när man ringde. Jag berättade om min bakgrund och sa att jag gärna skulle jobbat som support. Jag fick ett löfte om det. Han skulle kolla timlönen och återkomma...

Sedan hade det ändrat sig, de hade hittat någon på företaget som skulle sköta det istället. Jag var ute ur spelet.

Det hade varit fantastiskt kul att få jobba som support men jag accepterade ändå valet de gjort. Jag tänkte att det ändå skulle bli bra om vi fick någon som jobbade i support.

Nej. Det blev inte bra. Personen fick extremt lite tid att ägna åt sidan, bara så att precis, absolut de allvarligaste fallen hanns med. Supprt hinner alltså inte göra något åt dina bildstölder, stallstölder eller GM som aldrig kommer fram. Support hinner möjligtvis med ditt ärende om det är så att du gjort en polisanmälan och polis hör av sig till support. Annars händer inget. Det är INTE supports fel. Det är Egmonts fel.

Nåja, ett tag trodde jag i alla fall på att det faktiskt var på väg framåt och jag började samla ihop en lista på vad som behövde åtgärdas på sidan. Ni medlemmar och andra i crew hjälpte till genom att mejla när ni upptäckte fel och missar såsom att fotogalleriet buggade rätt ofta förut. Till slut var det 11 sidor långt. Ett worddokument med 11 sidor fel och buggar.

Jag mejlade in det den 10 december, 3 månader efter att jag första gången mejlade Olof. Den 13 december mejlade jag igen med ytterligare ett dokument fullt av buggar. Jag fick aldrig något svar.

Samtidigt, nu i december så hade det även gått 3 månader sedan Olof hade lovat att de skulle ordna SP-kampen. Zvala använde den för att fuska till sig SP och den 13 september fick Olof mitt första mejl om SP-fuskandet. Först nu, i mitten av december försvann SP-kampen.
 
 
Nåväl... Här såg det ett tag ljusare ut med ny support och SP-kampen borta. Men sen? Vad hände sen?

Det var tystnad. Tyst, tyst, tyst... Ingen respons på några förslag, inga uppdateringar. Först då jag skickade ett mejl med ämnet "Kränkningar!" hände något. Då kunde de oroa sig lite men de kunde inte komma med några lösningar. De kunde inte ge support mer tid, de kunde inte säga något om några uppdateringar. Ingenting...

Så. den 15 februari skickar jag detta mejl:

"Nu talar jag för 6 av oss i crew, det är vi som vill kommunicera mest med Egmont, Support och varandra. Det är vi som gärna vill se förändringar och förbättringar på sidan. Vi ägnar långa diskussioner åt att fundera på vad man kan förändra för att förbättra stämningen, internetmiljön och sidans funktioner. Vi upplever det dock som att allt vårt engagemang är meningslöst och som att de idéer vi har inte kommer till någon nytta.

Vi undrar en sak: Finns det någon som helst plan med sidan? Kommer Egmont förändra något på den de närmaste 3 eller 6 månaderna?

Var snäll och ge oss ett ärligt svar. Just nu kastas vi mellan hopp och förtvivlan. Om vi får ett ärligt och rakt "Nej." så vet vi vad vi inte behöver slösa våra krafter på. Då kan vi helt enkelt strunta i att fundera på framtiden och bara göra det vi kan göra just nu. Vi har trott på förändring och förbättring i ett halvår men inget har skett i våra ögon utom att support ägnar en timme varje dag åt polisärenden, vilket i och för sig är viktigt."

Jag fick inget svar. 20 februari påminde jag honom om det igen och fick då till svar att han nu hade vidarebefodrat mejlet till hans chefer. Bra! Det var ju en början! Jag satte en, i mina ögon, generös tidsfrist: 3 veckor, 21 dagar. Så lång tid kan det ju inte ta och säga om man har tänkt något överhuvudtaget. Vi meddelade också att vi skulle tolka tystnad som ett nej.

Det gick 3 veckor. Tystnad.

Så kom det ett mejl. Jag höll på att ramla av stolen! En vecka sent men i alla fall ett positivt besked! Olof hade fått okej att låta några programmerare titta på sidan!!!! Det skulle komma några kompetenta programmerare och titta och se om något kunde göras. Jag fick meddelande om att detta skulle ta en månad. Mitt svar var i stil med "Då förväntar jag mig att höra från dig om en månad då."

Under den senaste månaden har du kanske märkt att det hänt konstiga saker på sidan? Jag har märkt några smärre grejer. Saker som inte brukar bugga har buggat och liknande. Kanske var det programmerarna som var inne och pillade? Jag vet inte...

För...

Månaden tog slut i förra veckan. Då var deras tidsfrist slut. Olof hörde inte av sig så jag mejlade honom. OCH DRA MIG BAKLÄNGES ÖVER GÄRDSGÅRDEN! JAG FICK SVAR INOM 10 MINUTER!!! 

Svaret? "Autosvar: Jag har slutat på Egmont kärnan. Du kan inte kontakta mig. Blablabla..."

Detta var droppen. Det är nog nu. Vi lägger ner. Detta är ett passagerarfartyg där kapten och alla högre besättningsmän redan hoppat i plurret och rott iväg. De har övergivet oss.

Kvar finns ni, passagerarna, och vi, de lägre besättningsmännen, vi som skurar golvet och sköter motorerna. Vi är övergivna.

Vi slutar. Tack och adjö. Det här är nog. Vi vägrar bli behandlade som skurtrasor som man utnyttjar och sliter på tills de faller i bitar. Vi vill inte vara gratisarbetare åt Egmont Kärnan, vi vill inte vara slavar åt en plantageägare som aldrig är hemma men som lever gott på vårt arbete. Vi vill inte.

Men ni då? Borde vi inte tänka på er? Vad har vi gjort de senaste 11 månaderna då? Vi har bara tänkt på er. Jag har inga drömmar och mål med Stallet.se för min del, mina mål har bara handlat om att du ska ha det bra. Egmont har tagit de drömmarna med sig ner i djupet. Jag mår inte bra av Stallet.se längre och jag tror inte du heller gör det.

Ni är passagerarna på Titanic och nu är vi de besättningsmän som vrålar ut att vi sjunker, att ni måste ta er upp, ta er bort, hitta livbåtar. Hitta andra hemsidor.

Ta kontakt med de på Stallet.se som ni lärt känna och som ni vill behålla kontakten med och kom överens om var ni ska ta vägen. Kanske hittar ni något annat roligt stallforum, kanske en rollsida, kanske en gemensam blogg... Se bara till att välja en sida där ägarna faktiskt bryr sig. Se till att hitta en sida där det finns någon som lyssnar.

Jag är ledsen om jag raserat dina illusioner genom att berätta hur det ser ut men det var min plikt. Jag är ledsen att meddela att från och med 3 maj kl 10.00 så kommer i nuläget följade crewmedlemmar sluta arbeta gratis åt Egmont kärnan: Rohan, Acropol, Elistrand, Achatina, Sole, Specialedition, Joker och Hartland. Fler kan tillkomma.

Vad som kan få oss att börja jobba igen? En faktisk uppdatering av sida. Dvs, uppdaterade funktioner, reklam och att man aktivt kontaktar och lyssnar på oss från Egmonts sida. Annars struntar vi i det här.

/Acro, i sorg.

www.egmontkarnan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela