acropol.blogg.se

Welcome... För alla er som gillade vad jag skrev i Acro says och fortfarande vill höra mina tankar om livet. Här kommer en del av de numren publiceras igen innan jag börjar skriva nytt. Enjoy!

Språkliga misstag...

Publicerad 2013-05-04 22:24:02 i Allmänt,

Ja, jag vet. Alla är olika, har olika lätt för att skriva och är olika gamla. Det är det inget fel på alls. Men jag tänkte ändå dra mitt strå till stacken och ge några små tips och råd för att minska de språkfel som många här på stallet.se gör. Dina misstag spelar roll i och med att det du skriver är i stort sett det enda sättet för mig att ta reda på och bedöma vem du är.

Vad har jag för någon kunskap som berättigar mig till att göra detta då? Jo, jag har läst svensklärarprogrammet i två år och har endast en termin kvar innan jag är klar med att läsa svenska. Alltså har jag läst lika mycket svenska på universitetsnivå som de flesta lärare du mött eller mer även om jag inte har din lärares erfarenhet ännu. Kom gärna med förslag och konstruktiv kritik om hur tidningen kan förbättras!

Sär skrivning
Ett vanligt misstag som många gör är det här med sär skrivning. Eller särskrivning som det egentligen skrivs. Det är ett mycket allvarligt misstag eftersom det kan förändra hela meningen som du har skrivit. Affärens "kassapersonal" är de som tar betalt av dig medan affärens "kassa personal" är dåliga anställda som inte gör vad de ska. En "brunhårig sjuksköterska" får gärna ta hand om mig men en "brun hårig sjuk sköterska" blir i mitt huvud något i stil med en gorilla i uniform. Alltså är det viktigt att tänka på att inte särskriva. Om du är osäker på om ett ord sitter ihop eller inte så läs det högt för dig själv och ta ett andetag där du har gjort ett mellanslag. Då märker du genast att "super lycklig" inte ska särskrivas, för inte dricker du alkohol heller? För övrigt är det en bra sak att komma ihåg att "jätte", "pytte", "super", "mega" och alla andra såna uttryck som förstärker det du vill säga inte särskrivs.
 
De och dem!
Ett vanligt misstag som folk gör är skillnaden mellan "de"och "dem". Jag ska nu ge ett tips: 
Jag vill använda det mer korrekta de/dem i meningen "Dom stannade vid huset och tog med sig dom också." För att vara säker på att sätta in rätt ord på rätt plats byter jag ut "dom" mot jag/mig. Då blir det: "Jag stannade vid huset och tog med sig mig också." Meningen blir lite märklig men den är grammatiskt korrekt. Sen är det enkelt för såhär kan man koppla ihop orden:
MMMMig = deMMMM
Jag = De
Om du kommer ihåg att där "Mig" passar in, hör "DeM" hemma så kommer du alltid veta när du ska använda "de" och när du ska använda "dem". Så hur blir meningen då? "De stannade vid huset och tog med sig dem med." Enkelt! M och M hör ihop!!
Men om du känner dig osäker är det bättre att alltid använda "dom"!
 
Word och Wiki!
Du kan också använda Word som ett sätt att kontrollera vad du har skrivit. Word upptäcker dina slarvfel och hjälper dig rätta dem men kom ihåg att word inte alltid känner igen dina sammansatt ord! Nyare Word har blivit bättre på det men det kan ändå finnas ord som den rödmarkerar. Tänk då efter innan du lägger till ett mellanslag och särskriver!
Ett annat tips är att söka upp Wikipedias lista över vanliga språkfel. Där ges hundratals exempel på ord som det är vanligt att man stavar fel. Givetvis måste man vara källkritisk mot Wikipedia men till viss del känner jag att den är användbar. Tro bara inte att allt är helt sant... ;)
 
 
Googla!
Googla! Om du är osäker på stavningen av ett ord och inte orkar öppna word eller inte litar på det, kan du använda dig av internet. Om du går in på google.se och ser till att endast visa sidor på svenska så kan du söka på olika ord och uttryck och se vilka du får flest träffar på. T.ex ordet dig/dej. Vilken form ska man använda? Jag går in och söker på svenska sidor och skriver in de olika alternativen inom citationstecken. "dig" fick 142 miljoner träffar och "dej" fick 8,7 miljoner träffar. På så sätt kan man se att det är vanligare att använda dig och om du ska skriva något formellt kanske du väljer den vanligaste formen, dig.
 
 
Kärlek!
Acro

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela