acropol.blogg.se

Welcome... För alla er som gillade vad jag skrev i Acro says och fortfarande vill höra mina tankar om livet. Här kommer en del av de numren publiceras igen innan jag börjar skriva nytt. Enjoy!

Slit inte ut förlovningens betydelse!

Publicerad 2013-05-04 22:25:00 i Allmänt, Samhällskritik,

"Asså! Tycker ni det är förtidigt att förlova sig om man är 16 & 17 år och har varit ihop i ett år?"
"Nej! Jag är 15 och jag förlovade mig och vi hade varit ihop i 5 månader då. Jag är jättelycklig!"

Jag är upprörd! Jag blir störd och irriterad! Jag.... Ahhh...

Andas... Återfinn balansen. Inte behöver jag bli så upprörd över det? Nej, verkligen inte. Så jag ska hejda mig själv.

Men jag tänker inte bara på mig. Jag tänker på väldigt många andra också. För oss är förlovning något viktigt. Det är kanske det tredje största steget i livet. Glöm allt om att välja skola och sånt... Att förlova sig är att göra ett livsviktigt val för mig. Man väljer vem man vill leva med för resten av livet och går ut offentligt och berättar det. 

Det handlar inte om att köpa en ring och sen är det klart. Ringen är bara en påminnelse om vad man har satt igång. Du har startat en rörelse som i slutändan kommer förena två familjer i ett gemensamt företag. 

Traditionellt sett innebär en förlovning att det kommer firas bröllop inom ett år. Om du är 15 år, hur har du tänkt genomföra det? Är jag för traditionell av mig? Mycket möjligt. Själv kanske jag inte heller kommer kunna hålla på det där med 1 år men kanske 2 år i alla fall.

När ni förlovar er så tänk inte i nuet. Tänk inte bara här och nu, tänk nästa år, tänk om fem år, tänk om tio år. Förlovning handlar inte om nuet, förlovningen handlar om framtiden.
Jag är inte förlovad. Och ni tänker "Yeah? So what?" Jag tänkte bara berätta det och ge er lite perspektiv på det här med förhållanden. Jag är 23 år och är ihop med min kille sedan 5 år. Vi har köpt lägenhet och skaffat katt ihop. Vi bor ihop sedan 1½ år och vi har en stabil grund att bygga på. Men vi är inte förlovade.

Missförstå mig inte, någon gång i framtiden vill jag gifta mig men som ni förstår tar jag inte lätt på det här och jag vill vara säker. Jag vill veta att oavsett vad som händer så väljer jag honom idag och imorgon. 

Många av mina vänner lever också ihop med sina pojk och flickvänner och de har inte heller förlovat sig helt enkelt för att de inte känner sig redo. Jag tvivlar inte på att de flesta av oss kommer ta steget om sådär 5 år eller så men tills dess är det här nog. Jag behöver ingen ring för att veta att han älskar mig. Och han behöver inte bli kallad för min fästman för att han ska veta att han är den jag valt.

Så om du inte tänker 10 år in i framtiden tycker inte jag att du ska förlova dig. För om hälften av alla tonåringar förlovar sig och bryter upp igen... Vad betyder det då för oss som är kvar? Vad är det för mening med att förlova sig om de flesta som gör det ändå inte fullföljer det hela och gifter sig? Varför ska man förlova sig om man inte vill gifta sig? Det finns andra alternativ, varöfr inte registrera partnerskap? Jag ber dig, urvattna inte begreppet. Ta inte steg in i framtiden som du ännu inte är redo att ta. Du är ung ännu, du har hundratals möjligheter att välja och välja om igen. Försök att hålla det här valet speciellt. Försök att hålla det här unikt.

Nej, jag är inte emot att skilja sig, verkligen inte, men vi kan väl i alla fall leva med tron och förhoppningen om ett förhållande som håller livet ut...

För jag tror på kärleken och jag tror på att ta alla mina löften på största allvar.
 
 
/Acro

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela