acropol.blogg.se

Welcome... För alla er som gillade vad jag skrev i Acro says och fortfarande vill höra mina tankar om livet. Här kommer en del av de numren publiceras igen innan jag börjar skriva nytt. Enjoy!

Relevansen i internettjafsen...

Publicerad 2013-05-22 21:51:00 i Allmänt,

Jag har jobbat som crew alldeles för länge. Så länge att jag inte minns när jag började utan jag måste gå till någon undersida någonstans på mitt stall och titta för att minnas. 

I alla fall. Under alla mina år har jag nog varit med och löst otaliga tjafs, bråk, konflikter, hetsiga diskussioner och rena smutskastningar medlemmar emellan. Många har skett i chatten men bråken kan uppkomma överallt.

Ibland är det helt sjuka saker som folk börjar tjafsa över. Låt oss ta ett exempel från ganska nyligen. Diskussion om var man gillar att köpa kläder pågår i chatten, helt fridfullt. Ett stall, jag har helt glömt vilket, berättar att hen ofta får köpa kläder på barnavdelningen. Upprörande? Knappast. Några sekunder senare säger ett annat stall att det var taskigt sagt. Varför det var taskigt är otydligt, det är ju lika tråkigt för de som inte kan köpa på barnavdelningen och för de som inte kan köpa på vuxenavdelningen...

Nå. någon eller några säger emot: "Det var inte taskigt! Hoppa inte på den och den!" Blabla... You know the drill. Okej, här kunde det tagit slut men då tar diskussionen YTTERLIGARE en vändning! Någon försvarar den som uttalade sig om taskighet i första vändan! "HÖRNI! Sluta hoppa på XX! Hen får tycka att det var taskigt om hen vill! Blabla..."

Alltså.... Förlåt men jag måste bara finna detta som lite smått roande. Det är helt enkelt mest roligt. Menmen... Förlåt, jag ska skärpa mig. Jag har fått lite kritik om att jag är lite dryg och lite översittaraktig av mig, jag ska försöka sluta. Men med detta exempel så vill jag ge dig som läser detta lite perspektiv. Titta lite på situationen lite som från avstånd. Vad hände egentligen?

Ytterst lite. En förflugen kommentar som mest var konstig och genast kastade sig folk in. Vad ska jag som crew göra i såna här situationer? Hur ska jag reda upp det? Jag menar, tänk dig att behöva motivera en spärr med att "Det började med att vi pratade barnkläder och det var taskigt..." 

Doesn't work. Ibland leder liknande löjliga bråk till att jag måste gå in och ställa ultimatum såsom att "den av er som bråkar som skriver till den andra igen spärras!" 

Det är inte sådan jag vill vara så om du inte gör mig inte till en sån så blir jag glad, tack.
Jag vill ta upp ett till exempel som jag stött på. Det handlade om två stall som tjafsade via mejl, HB-inlägg och Fotogalleriet.

Jag vet inte hur det började men jag kunde se hur det såg ut just nu och jag gjorde en bedömning av situationen. Ett av stallen verkade vara relativt ungt, alltså en medlem som ännu inte var tonåring, säkert inte mer än kanske 10 år gammal. Det andra stallet var äldre och mer erfaren. Det äldre stallet hade lagt ut delar av deras konversation som "bevis" på att det yngre stallet var taskigt i sitt FG.

Nå. Efter att ha sett detta så valde jag att mejla till det äldre stallet. Jag hade en enkel begäran: Visa hur stor och bra du är genom att stå över så låg smutskastning. Ta bort "bevisen" och låt helt enkelt bli att skriva mer med det yngre stallet.

Det tycker jag är en relativt rimlig lösning när det mesta verkar ha gått ut på att de sa att den andra var dum och att de ansåg att varandras bilder var fula. Men nej, det var inte så enkelt. Det äldre stallet ansåg att det var orättvist, att jag bara bestraffade henne och att jag "tillät" det yngre stallet att uppföra sig hur som helst.

Helt plötsligt var det mitt fel... :P

Nej, men skämt å sido. Jag begärde samma sak av det yngre stallet, dock i mer direkta ordalag. Att den personen lovade att helt sluta kontakta stallet och inte skriva något mer. 

Tillslut, efter ett flertal mejl till båda där det mesta från deras sida handlade om vad DEN ANDRA gjort fel, och från min sida om att DE SJÄLVA skulle ta ansvar för vad de gjort fel, så lugnade det ner sig och jag slapp spärra eller radera någon för något liten skitsak, rent ut...

Med det vill jag säga att jag önskar att du är den större personen i sammanhanget. Såklart är det aldrig acceptabelt att vara elak mot någon annan men DET GER DIG INGEN RÄTT att vara lika elak tillbaka. Om du vill anmäla till crew att någon varit taskig mot dig så se till att det är rent framför din matta INNAN du börjar sopa hos andra. Alltså se till att DU uppträtt schysst innan du kommer till mig och klagar. Hur ska jag hantera en anmälan som börjar "Det började med att hon var taskig tillbaka..."

Var ditt bästa jag.

/Mitt bästa Acro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela