acropol.blogg.se

Welcome... För alla er som gillade vad jag skrev i Acro says och fortfarande vill höra mina tankar om livet. Här kommer en del av de numren publiceras igen innan jag börjar skriva nytt. Enjoy!

Kära, lilla hormonpiller...

Publicerad 2013-05-04 22:39:19 i Allmänt, Samhällskritik,

Vem stoppar frivilligt i sig piller som gör att man blir trött, hängig, lättirriterad, stör menscykeln, gör så man får fler finnar, går upp i vikt och en hel rad andra biverkningar? Vem gör det frivilligt?

Jag gör. Varje dag i 5 år har jag tagit det piller eller dess motsvarighet i form av en stav under huden.

Jag tänkte ta upp P-pillret och sätta det i rampljuset för jag upplever att det tas alldeles för lätt på det hela. Jag upplever att det är lite som att raka benen numera. Det är något som man inte pratar om men som det inte heller är konstigt att göra. Det finns några som inte gör det men de flesta gör det när de kommit upp i den övre tonåren. De flesta i den ålder skulle nog också kunna börja knapra piller utan att tänka närmare på det.

P-piller fyllde 52 år i april. Då började det användas i USA, först bara mot menssmärtor men efter några år också som prenventivmedel. 1964 kom pillret till Sverige. Nu räknar man med att 100 miljoner kvinnor över hela världen använder det.

Men vet vi vad vi gör? Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag är egentligen. Jag minns inte hur jag kände mig innan jag stoppade hormoner i min kropp. Tro nu inte att jag är något grinigt, uppsvullet finnmonster, nej, nej. Så illa är det inte. Men vet jag vad som är jag och vad som är kemisk påverkan?

Vet du att det är ett stående skämt bland forskare att P-piller för män är 5-7 år bort? Det har varit 5-7 år bort i många år. Det blir aldrig på allvar. Det finns medel som är redo för att börja provas ut men det finns inget företag som vill driva frågan. Företagen tror inte att män är beredda att ta piller som skulle kunna göra dem irriterade, finniga, minska sexlusten och få dem att gå upp i vikt. Precis det som kvinnor förutsätts vara beredda att ta.

Vi tar lätt på saken. Det är ju bara att ta ett piller. Omgivningen tycker egentligen inte heller att det är en så big deal. Man pratar inte om det men alla gör det.
Menar jag att du ska sluta ta p-piller nu? Nej... Det vore ju högst mycket dubbelmoral av mig. Jag kommer inte sluta själv, jag kommer förmodligen fortsätta ytterligare några år. Men jag vill att du ska vara medveten om vad du gör och vad du har för alternativ.

Det bästa är ju helt enkelt kondom, det skyddar både mot könssjukdomar och ofrivillig graviditet, du slipper kemiska hormoner och det är ett i högsta grad delat ansvar.

Sedan finns pessar, som ett gummilock man stoppar in. Också det hormonfritt och enkelt att använda.

Jag har också läst om en liten dator som heter Pearly. Den mäter temperaturen i munnen och kan med 99,3 % säkerhet säga om man riskerar att bli gravid eller inte. Det är till och med lite säkrare än p-piller.

En så kallad spiral bör inte användas av kvinnor som inte fött barn men det finns.

P-piller ger också en högre risk för att få blodproppar så har någon i din släkt haft det så ska du absolut inte ta pillret.

Jag vill berätta det här för dig som nu står i valet och kvalet. Jag vill att du ska göra ett medvetet och upplyst val. Ta inte den raka vägen bara för att den är enklast utan överväg vad du kan möta längre fram. Fundera på om du vill förlora kontakten med din kropp såsom jag beskrev det ovan. Är det värt det?

Jag rekommenderar att du ger dig upp på internet och börjar läsa. Jag har hittat mängder av intressanta tidningsartiklar om ämnet och även råd från läkemedelsverket och olika sajter för unga tjejer och kvinnor. Tre som jag starkt rekommenderar är artiklarna "Det finns inte på pillerkartan", "manligt p-piller stoppas av läkemedelsbolagen" och "Den stora förändringen kom i litet format."

Be safe!
/Acro

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela