acropol.blogg.se

Welcome... För alla er som gillade vad jag skrev i Acro says och fortfarande vill höra mina tankar om livet. Här kommer en del av de numren publiceras igen innan jag börjar skriva nytt. Enjoy!

Hur ärlig är köpt ärlighet?

Publicerad 2013-05-09 23:11:55 i Allmänt, Stallet.se,

"Ärligaste kommentaren får 500 sp!!"  (Sp = valutan på hemsidan)

"OMG! Jag kan vinna sp. Okej... Ärligt... Hm... Stallet är fint, jag gillar framförallt de gulliga träden på stallplanen! Väl värt en 8a i stalltoppen! Det är väl ärligt? Eller? Kanske vill hen att jag ska säga något som kan bli bättre också? Ehm... Den där kodningen där är svår och läsa? Är det lagom? Jo.... Det blir nog bra."

Är det bara jag som inte tycker det där känns så ärligt? Inte för att personen inte vill vara ärlig, det är inte det men bara genom att be om ärlighet så får man direkt oärlighet!

Hur mäter man ärlighet? Är det i antal tecken? I blandningen mellan komplimang och kritik? Är det i färgen på inlägget? Blått är mer förtroendeingivande om ni undrade, satta på blå inlägg nästa gång!

Jag skrev om att det per definition inte gick att vara ärlig när man ombads vara ärlig mot belöning till ett stall som erbjöd just en belöning för ärliga inlägg. Vet ni vad som hände? Stallet raderade det. Förmodligen var jag FÖR ärlig. Ironiskt va?

En mer logisk sak att belöna hade varit smörigaste inlägget eller så. Det finns ingen gradskala, det går inte att bedöma ärlighet i text. 

Vad är det du söker egentligen då du ger ut sp för ärlighet? Vill du att jag ska svara? (Alltså... Frågan är överflödig egentligen. Om du läser det här har du förmodligen läst mina tidigare nummer och gillar vad jag har att säga. Om du inte gillar vad jag säger så har du säkert slutat läsa långt tidigare...) Det du söker är kärlek, i brist på det beundran och i brist på det är det hat eller rädsla du vill ha.

Det är bra att du inte sjunkit så lågt att du behöver leta uppmärksamhet i hatet såsom många internettroll gör men... Hur smakar köpt beundran?

För mig är det lite som saften Fun light Wild berries. Saften är liiiite för rosa, lite för plastig. Den ska smaka bär men det är något som inte stämmer.

Den smakar sött och är rosa men... Den är fel. Den är inte alls som mormors hemmagjorda saft. Inte alls som den som mormor står i köket och kokar för att sedan hälla över i handdiskade glasflaskor. Fun light är köpt ärlighet och plast. Mormors saft är riktiga bär och kärlek.

Och precis på samma sätt är förhållandet mellan mormors beundran och den ärliga beundran som man får för 500 sp. Min mormor tycker att jag är alldeles för begåvad för mitt eget bästa. Om du sen tycker att jag har en fin design är det som en fis i vinden.

Så vad tycker jag att du ska göra? (Som om jag har rätt att tycka om vad du gör...) Jo, visst. Be om kommentarer om ditt stall men be inte om ärlighet. Genom att be om det skapar du oärlighet, dels i den som skriver, dels betyder det att några av de kommentarer du redan fått är oärliga. Vem i din HB har skrivit det oärliga inlägget menar du? Ge ut SP, lotta ut det, ha en tävling av något slag men ha inte en tävling i ärlighet. Den tävlingen vann jag redan här med det här tidningsnumret, eller?

Peace out!
/Acro

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela