acropol.blogg.se

Welcome... För alla er som gillade vad jag skrev i Acro says och fortfarande vill höra mina tankar om livet. Här kommer en del av de numren publiceras igen innan jag börjar skriva nytt. Enjoy!

Genus och konstiga ord

Publicerad 2013-05-22 22:37:18 i Allmänt, Genus,

Hej och välkommen till den här tidning. Jag hoppas ni kommer tycka det är intressant läsning och att ni vill prenumerera. Jag som skriver kallas här på stallet.se för Acro. Till min hjälp kommer jag av och till få in bidrag från andra medlemmar här på Stallet.se.

Varför har jag då startat den här tidningen? Vad är det som är mitt syfte, min drivkraft? Jo, jag brinner. Jag brinner för förändring. Jag vill dö i en värld där den första reflektionen inte är ”Ah… kille.” eller ”Mhm, tjej.” så fort vi möter någon ny. Jag önskar att det första som slår oss är ”Ja! En människa.” För att i alla fall nå en bit på vägen behöver vi prata om kön och hur det faktiskt ser ut i samhället. Därför finns den här tidningen.

Vad har jag för rätt att tala om sådant då? Ja… Jag har läst kurser i genusvetenskap på universitetet. Det betyder att jag har suttit och läst böcker och avhandlingar av folk som faktiskt gjort stora undersökningar och forskat i ämnet. Fast… Vad vet väl jag. Inte är jag någon expert, jag kanske bara vet lite mer än den vanliga Svensson vet.
 
Vad är "genus"?
 
I det här första numret kommer jag ta upp lite olika ord som kommer återkomma i tidningen och som är viktiga att känna igen om man vill diskutera jämställdhet. Just ordet ”Jämställdhet” är ett av dem. Det innebär ”Jämlikhet mellan män och kvinnor/mellan könen”. Alltså behöver man aldrig lägga till ”män och kvinnor” bakom ordet jämställdhet. Det är lite som att säga ”Den vita snön är vit”, det räcker med en gång.

Kön: Hur kan det behöva förklaras? Jo, det är nämligen så att man måste skilja på biologiskt kön och socialt/kulturellt kön.

Biologiskt kön: Ja, vi har två kön, man och kvinna. Det är ingen som hävdar motsatsen. Med det biologiska könet menas alla de fysiska skillnaderna som finns. Ja, män är generellt starkare, kvinnor är ofta kortare och ingen hävdar motsatsen. Det är inte heller någon som försöker hävda att kvinnor minsann orkar bära lika mycket som män, generellt sett. Vi vet att det finns fysiska skillnader.

Socialt eller kulturellt kön: Här är det mer komplext. Här är det kön som vi skapar. Här finns det skillnader som vi skapar. Vi säjer till våra små barn att ”du som är pojke ska väl inte gråta!” och ”Inte går en så fin flicka som du och slåss!” och här skapar vi skillnader. Vi tittar på en kvinna och tycker att hon borde ta vara på sitt utseende bättre och hånar den man som vågar använda ansiktskräm, det är ju inte manligt. Det är det är sociala könet jag och många med mig är emot. Det är här vi skapar ett ojämställt samhälle.

Genus: Det är ett annat ord för socialt och kulturellt skapat kön. När man tyckte att folk inte riktigt förstod skillnaden mellan biologiskt och socialt kön så skapade man ordet genus. Det är samma sak som socialt kön. Genusvetenskap blir då ungefär ”Vetenskapen om hur påhittade könsskillnader påverkar människor och samhället"

Hen: Ja, som namnet på tidningen antyder är det ett annat ord för Han eller Hon. Istället för att säga ”Hon/Han tyckte du var snäll” kan man säga ”Hen tyckte du var snäll.” Det är för att inte lägga någon värdering i meningen. Man vill helt enkelt göra det oviktigt om personen i fråga var man eller kvinna. I finska språket har man bara ett ord för hon/han och det har aldrig varit något problem där, man har aldrig försökt hitta på ord för att skilja orden åt. Att använda hen är upp till var och en men det kommer mer och mer i svenska språket. Senast idag (2012-03-02) hörde jag på nyheterna om en tidning som ger ut ett nummer där ”Hen” har ersatt alla ”hon/han”

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela