acropol.blogg.se

Welcome... För alla er som gillade vad jag skrev i Acro says och fortfarande vill höra mina tankar om livet. Här kommer en del av de numren publiceras igen innan jag börjar skriva nytt. Enjoy!

Förnamn på hemsidor? A rose by any other name would smell as sweet...

Publicerad 2013-05-04 22:28:37 i Allmänt, Samhällskritik,

Jag har många namn. Fler än ni tror. Jag är Acro, Frida, Greta-Stina, Paparazzi, Kajsa-Fia, Gumman, Sötnos, Darling, Raring, Älskling och Elskeling. alla de namnen är delar av mig men enbart ett av namnen är inte resten av mig. 

Verkar det komplicerat? Låt mig förklara...

Detta nummer kommer beröra att använda sitt riktiga namn på stallet.se och vad det innebär för dig och för alla andra.

Mitt namn är Acro. Oooookej.... Givetvis förstår ni att det inte är det namn mina föräldrar valde åt mig när jag föddes men det är det namn jag går under här på stallet.se. Och så vill jag ställa en fråga:

Vad gör det för skillnad om jag använder ett alias eller mitt dopnamn här?

Ingen alls. Oavsett om du hade kallat mig Acro eller Evelina så hade jag varit samma person i det jag skriver och det jag uttrycker här. Namnet du kallar mig gör mig inte till någon annan person. 

Däremot gör forumet mig till någon annan än den person min sambo möter varje morgon. Han möter sin Älskling och ser en annan person än den ni ser när ni möter Acro här. På samma sätt är jag någon annan med min mamma, som hennes Gumma och ytterligare en hos min bästis som Sötnos... Det är mötet med personen som skapar mig, inte namnet jag blir kallad.
 
Varför tar jag upp det här för? Jo, för jag tycker att det är bättre att kalla någon vid stallnamn än vid förnamn. Nu har jag gett mitt eget högst personliga skäl men det finns också ett annat, allmängiltigt skäl till att inte använda förnamn:

Det stänger folk ute.

Jag sitter själv i chatten rätt mycket men jag känner mig så fruktansvärt utanför när jag läser där och "Jessica", "Madde", och "Ellen" skriver till varandra. En anledning är att det känns som ett privat samtal och då vill jag inte störa, de kanske inte alls vill att jag ska skriva och lägga mig i. Men det mest utestängande och irriterande är nog ändå att jag inte fattar vem som är vem och vilka som pratar med varandra. Jag förstår inte vem som frågan ställs till, jag kan inte avgöra om de pratar om någon som är i chatten, någon annan medlem på stallet eller om det är så att de har gemensamma vänner IRL.

Så tänk på det. Kanske är det bättre att ha någon form av förkortning av ditt stallnamn som det namn som folk här kan kalla dig. Och ja, jag vet att folk här byter stall lika ofta som de byter underkläder men då kanske det ändå är så att man ska byta smeknamn också? Så att alla känner sig mer inkluderade. För att alla här ska förstå.

See ya later!
/Acro-Lena-Stina-Kajsa-Greta-Fia-Toka-Rarings-Älsklings-Crewen! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela